Het asbestattest 

Iedereen die een woning, gebouw, eigendom (gebouwd vóór 2001) bezit, heeft nood aan een asbestattest. Indien u uw woning verkoopt of wenst te schenken, dient u een geldig asbestattest te kunnen voorleggen om de verkoop of schenking te laten doorgaan.  

Indien u niet wenst te verkopen/schenken kunt u nog steeds een attest laten opmaken. Grondige renovatiewerken zoals het afkappen van pleister kunnen mogelijks schadelijk zijn voor uw gezondheid. Zo bent u op de hoogte van de potentiële gevaren in en rondom uw eigendom. 

Asbestdeskundige Segers staat garant voor een snelle afhandeling van uw asbestattest waarbij de doorlooptijd ca. 1 week bedraagt tussen het plaatsbezoek en het bekomen van het attest. 


Doel van het attest

Via het asbestattest wil de Vlaamse Regering zo snel mogelijk al het aanwezig asbest in Vlaamse gebouwen en woningen, gebouwd vóór 2001, in kaart brengen (https://ovam.vlaanderen.be/het-asbestattest). Vanaf 23 november 2022 is het attest verplicht voor constructies gebouwd vóór 2001, bij de verkoop of schenking van een gebouw.

Het attest is het resultaat van een asbestinventarisatie van een gebouw. Dit bevat een lijst van de aanwezige asbesttoepassingen en aanbevelingen om als eigenaar het gebouw asbestveilig te maken. De inventarisatie is niet-destructief en beschrijft de materialen die een risico vormen bij dagelijks gebruik en onderhoud van het gebouw.

Verloop van het onderzoek

Na de goedkeuring van de offerte, wordt een officieel opdrachtformulier 'Opmaak van een asbestinventaris voor een asbestattest' opgesteld.

Tijdens een visuele inspectie van het gebouw worden asbest verdachte toepassingen genoteerd en worden stalen ter analyse genomen.

Na het ontvangen van de analyseresultaten van een erkend en geaccrediteerd labo, wordt de inventaris verder afgewerkt via de databank van OVAM.

Dit attest wordt overhandigd aan de notaris bij het ondertekenen van de compromis of schenking. De gemiddelde doorlooptijd bedraagt ca. 1 week tussen inspectie en oplevering.

Geldigheidsduur van het attest

Een attest is 10 jaar geldig indien er geen gevaarlijke toepassingen worden vastgesteld, zoniet dient elke 5 jaar het attest vernieuwd te worden.

Volgende asbestinventarissen zijn eveneens mogelijk:

- als voorbereiding op een grondige renovatie van een gebouw

- asbestinventaris en beheerplan asbest conform KB 16/03/2006 'bescherming van de werknemers tegen risico's van      blootstelling aan asbest'.